یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

درباره چالي دره

ادرس دقيق همه بازار و مراكز خريد مشهد , ادرس همه بازار و مراكز خريد مشهد – تور نوروزي مشهد – تور مشهد – تور ارزان مشهد

درباره چالي دره

۳ بازديد

چالي دره

از مهمترين ييلاق هاي كوهستاني حاشيه مشهد، طرقبه است كه در ۱۸ كيلومتري جنوب غربي مشهد و در مسير راه جاغرق واقع شده و از غرب به كوه هاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود مي شود. طرقبه داراي باغ هاي فراوان با ميوه هاي متنوع و چشمه سارهاي زيباست و رودخانه اي زيبا از كنار آن مي گذرد و در تابستان داراي آب و هواي خنك و مطبوع است . دره سرسبز و خرم طرقبه به واسطه اتصال به ييلاق هاي ديگر و نزديكي به مشهد از قديم به عنوان تفريحگاه مورد توجه ساكنان و زائران مشهد بوده است. جاذبه هاي گردشگري و سياحتي طرقبه موقعيتي توريستي براي اين منطقه فراهم ساخته كه درزندگي مردم طرقبه و مشهد نقشي مؤثر و حائز اهميت دارد.
طرقبه بين دو گودي قرار دارد و درسمت چپ آن رودخانه و در طرف راست بازه زو واقع شده و ارتفاع آن حدود ۱۴۳۳ متر از سطح درياست . طرقبه از امكانات و خدمات شهري از قبيل پارك عمومي زيبا و رودخانه كنار آن و دواير پست، مخابرات، جايگاه پمپ بنزين، درمانگاه و مسجد و رستوران هاي متعدد درمحيط طبيعي و فروشگاه هاي صنايع دستي و ديگر امكانات رفاهي برخوردار است. وجود اين امكانات و شرايط خوب و آب و هوايي ونيز وجود هتل بزرگ طرقبه بر جاذبه هاي اين منطقه افزوده است. از جمله ويژگي هاي اين منطقه ييلاقي – تفريحي ، توليدات صنايع چوب به ويژه سبد بافي و لوح بافي و صنايع دستي مثل گلدوزي و قاليبافي است كه مورد توجه مسافران و زائران مي باشد و سبد حصيري آن معروف به لوخ و قالي گلباقيان طرقبه از شهرت برخوردار است .

سد چالي دره يك سد خاكي با هسته رسي است كه بوسيله رودخانه جاغرق پرآب مي شود. اين سد در ابتداي جاده روستاي نقندر و در سمت چپ جاده در دره اي با همين نام ساخته شده است. اخيرا به همت شهرداري طرقبه و سازمان گردشگري هزينه هاي بسيار زيادي براي زيبا سازي ارتفاعات اطراف سد صورت گرفته و مجتمع تفريحي توريستي چاليدره حاصل اين تلاش مي باشد. مكانهاي زيبا جهت استراحت و همچنين قايقراني از جمله محلهاي جالب اين مجموعه مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.